Jak promować swoją małą firmę przy ograniczonym budżecie
Marketing może być niezwykle skutecznym sposobem na dotarcie do nowych klientów i zwiększenie sprzedaży. Wiele firm jednak zaniedbuje ten obszar lub zwyczajnie nie ma na to funduszy. Na szczęście istnieje kilka łatwych i niedrogich sposobów na dotarcia do szerszego grona odbiorców:
1. Media społecznościowe: Media społecznościowe wymagają stałego zaangażowania. Po założeniu konta i uzupełnieniu podstawowych treści, główna praca polega na regularnym zamieszczaniu treści oraz interakcjami z ludźmi. Wysiłek się opłaca, bo jednocześnie kreujesz wizerunek firmy , budujesz sieć kontaktów i reklamujesz swoją markę. Treści z mediów społecznościowych pomagają również w pozycjonowaniu Twojej firmy w Internecie.
Narzędzi jest wiele: Część firm, aby nie generować kosztów, rezygnuje na początku z tworzenia własnej strony internetowej, korzystając z darmowego profilu firmowego na Facebook. Do reklamowania Twoich produktów, najlepszym wyborem będzie Instagram, gdzie dzięki pomysłowym zdjęciom możesz bezkosztowo pokazać co oferujesz. Jeśli tworzysz poradniki lub posiadasz inny kontent, z którego możesz stworzyć krótkie filmiki to masz do wyboru dwie platformy – YouTube i TikTok. A jeśli masz chęć pisać wartościowe artykuły to możesz zamieszczać je na blogu lub wybrać LinkIn, który jest platformą do łączenia się z profesjonalistami, dlatego jest także doskonałym miejscem do udostępniania treści związanych z biznesem. Dobrze napisane artykuły zapewniają bezpłatną reklamę i budować pozytywne opinie. Możesz także pójść o krok dalej i stworzyć własny podcast. Jeśli stanie się wystarczająco popularny, zainwestowany czas będzie tego wart.
2. Networking: szukaj wydarzeń gdzie możesz nawiązywać kontakty – konferencje, imprezy. Jeszcze przed, sprawdź agendę i przygotuj listę osób, z którymi według Ciebie warto zamienić kilka słów. Dowiedz się kilku faktów o występujących, tak aby móc podejść do wybranych prelegentów przed ich wystąpieniem, kiedy nie będą jeszcze oblegani. Szukaj okazji do rozmów, poznawania ludzi i budowania relacji. Zawsze miej w kiszeni wizytówkę. I bądź gotowy do krótkiej prezentacji siebie i tego czym się zajmujesz. Gdy zaczniesz częściej odwiedzać takie wydarzenia, nabierzesz wprawy i zaczniesz czuć się swobodnie podczas niezobowiązujących, ale istotnych z punktu relacyjnego „small talk’ów”.
3. Kręgi kontaktów: Możesz świadomie powiększać grono swoich znajomych. Sprawdź czy w Twojej okolicy działają grupy biznesowe i dołącz do nich. W ten sposób nawiążesz ciekawe znajomości, które zaowocują rozwojem dla Ciebie i Twojej Firmy. Na początek sprawdź, czy w najbliższej okolicy odbywają się spotkania Towarzystw Biznesowych, i wybierz się na jedno z wydarzeń Alternatywnej Szkoły Biznesu i Rozwoju Osobistego (ASBiRO). Na koniec warto nie zapominać o najbliższych znajomych, którzy mogą być cennym zasobem w promocji Twojej firmy. Byli i obecni klienci i przyjaciele, wszyscy mogą promować Twoją markę i produkty. Zachęcaj zadowolonych klientów do wystawiania recenzji online.
4. Współdziałanie: obejmuje relację z inną firmą lub firmami i łączenie zasobów, w celu wspólnego promowania swoich firm. Nie działaj sam. Znajdź partnerów w swojej dziedzinie, a nawet ludzi z innych synergicznych firm. Następnie wzajemnie promujcie swoje firmy. Współpraca z kompatybilnymi firmami może poszerzyć ogólną bazę klientów. Razem możecie tworzyć projekty i kampanie, na które w pojedynkę nie będzie Was stać.
5. Mentoring: eksperci merytoryczni są uważani za autorytety w swojej dziedzinie. A sposobem, w jaki stają się mentorami, jest dzielenie się wiedzą z innymi. Zapisz się, aby wziąć udział w prelekcjach w lokalnych grupach spotkań, konferencjach, a nawet seminariach internetowych. Ludzie kupują od tych, którym ufają. Zbuduj to zaufanie, dzieląc się wiedzą. Zwiększ świadomość marki i udowodnij, że Twoja firma posiada kwalifikacje do radzenia sobie z wyzwaniami konsumentów. Jeśli wystąpienie publiczne Cię przerażają, spróbuj Toastmasters, organizacji, która pomogła wielu ludziom przezwyciężyć ten strach i być w stanie dotrzeć do grup ludzi.
6. Newsletter: e-mail marketing jest nadal jednym z skutecznych sposobów nawiązywania kontaktów z potencjalnymi klientami. Proś o adresu e-mail, gdy ktoś zapisuje się na bezpłatny okres próbny lub do newslettera. W mailach możesz zapraszać do zapoznania się z promocjami i ofertą firmy, a także oferować rabaty. Twój e-mail może być drogą promocji sprzedaży, konkursu, wydarzenia, a nawet nowego posta na blogu. Dodaj link do strony internetowej swojej firmy, profilu Facebook, Twittera i Instagrama. Polecamy skorzystanie z programu dedykowanego do tworzenia kampanii newsletterowych, np. Mailerlite, w którym można gromadzić bazę e-maili i śledzić statystyki zainteresowania przesyłaną przez Ciebie treścią.
Zazwyczaj narzędzia tego typu występują zarówno w wariancie płatnym jak i bezpłatnym – dla przykładu Mailerlite pozwala bezpłatnie korzystać ze swojego pakietu do 1000 adresów pocztowych zgromadzonych w Twojej bazie).
7. Próbki: ludzie je kochają! Okazjonalny konkurs to prosty sposób na zachęcenie nowych odbiorców do obejrzenia i zasubskrybowania kanałów społecznościowych lub strony internetowe i jest dobrym sposobem na rozpowszechnianie marki. Daj się poznać i przekonaj do zakupu poprzez oferowanie próbki swojego produktu lub usługi za damo przez ograniczony czas. Potencjalni kupujący mogą wahać się, czy wydać pieniądze
na usługę, z której nigdy nie korzystali. Pozwól klientowi przekonać się, czy rodzaj i jakość mu odpowiadają. Zadowolony klient może zarówno
ponownie coś od Ciebie kupić jak i polecić Twoje usługi dalej.
8. Pozycjonowanie: Użyj Google Moja Firma, aby zoptymalizować wyszukiwanie lokalne. Jednym z najpotężniejszych bezpłatnych sposobów reklamowania swojej firmy jest Google Moja Firma, który umożliwia firmom zarządzanie ich obecnością w wyszukiwarce Google i Mapach Google. Narzędzie może poprawić Twoje pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania. Wysoka pozycja w wyszukiwaniu pokazuje, że jesteś prawowitą
i trafną firmą. Ponadto, jeśli zajmiesz wysoką pozycję w rankingu, więcej klientów wybierze Twoją firmę.
Marketing nie kończy się, gdy mała firma zacznie przynosić zyski, a klienci będą ustawiać się
w kolejce. Wszystkie metody mogą być wykorzystane w marketingu na stałe.