Misja kojarzy się z hasłami są tak górnolotnymi, że potrafią zawisnąć na korytarzach w korporacji. Ale czy coś za tym dalej idzie? To zależy od Ciebie.
Im młodsza i mniej liczna firma, tym łatwiej przyjmuje kulturę organizacji i misję. Niechętnie ją jednak zmienia, zatem warto być bardzo rozważnym, gdy komunikujemy misję firmy i zmiany. Każda nasza firma może mieć inny zestaw cech – tak jest w moim przypadku, w związku z czym zarządzanie może być nieoczywiste. Nie tyle nawet nieoczywistym jest połapanie się co jest gdzie, ile przekazanie pracownikom, dlaczego w tym obszarze podchodzimy tak, a w drugim inaczej.
Pisząc ten wpis, właśnie planuję opracować wspólnie z moimi współpracownikami zestaw cech poszczególnych inicjatyw. Myślę, że to może pomóc ogarnąć niektóre rzeczy. Czy i jak to się udało – zapewne napiszę później.
Co to jest misja firmy i czy to w ogóle jest ważne?
Misja firmy jest tym, co pozwala Ci robić w tej firmie nawet najnudniejsze rzeczy, ponieważ wiesz, że jest to potrzebne, by osiągać wyższy cel. Pisząc to, zorientowałem się, że jest to tak górnolotne, że ponownie zasługuje na ścianę w którymś korytarzu korporacji. 😉
Zrozumienie misji przedsiębiorstwa – cały czas ją precyzuję – pozwala mi ustalić wewnętrzny kodeks działania. Kiedy np. pójść klientowi na rękę, po chwili proponując pozostałym klientom to samo, a kiedy powiedzieć STOP – nie robimy tego. Pozwala też podejmować decyzje, który klient jest moim klientem, a którego warto przekazać konkurencji, dla naszego wspólnego dobra. Jeśli bym miał teraz określić misję MIŚa, czyli Biura dla Misia: „Pokazać przedsiębiorcom w Polsce, że warto skupić się na swoim biznesie, a wszystkie poboczne działania zlecać na zewnątrz”. Korporacja by tego na ścianę nie przyjęła. 🙂
To jest wstępna przymiarka do misji, która przelałem na papier po raz pierwszy tutaj, pisząc ten post. Nie konsultowałem jej jeszcze z klientami i współpracownikami.
Co misja firmy – „formułka” – daje MIŚowi? Misja Biura dla Misia
Misja firmy Biuro dla Misia pomagała precyzować produkty. Np. kiedy uzbiera się pokaźna kupka dokumentów adresowanych do danego klienta (wszystkie skany on ma gdzieś u siebie), – pytamy się: „Co z tym zrobić?” jednocześnie podsuwając odpowiedzi. Wygląda to mniej więcej tak:

Muszę przyznać, że misja firmy pomogła mi tworzyć tę wiadomość. Naszym celem firmy w MIŚu jest oszczędzanie czasu naszych klientów i maksymalne ułatwianie im życia. Zatem najpierw spytaliśmy się, jak najlepiej rozwiązywać problem z dokumentami i pojawiły się dwie odpowiedzi:
- nie potrzebuję papierologii
- fajnie byłoby dostać te listy
W tym pierwszym przypadku, ponownie myśląc trochę do przodu… nasz MIŚ nie potrzebuje tych papierów, ale zapewne nie chciałby, by leżały gdzieś na śmietniku – zatem zakupiliśmy niszczarkę dokumentów, która pożre zbędny papier.
W drugim przypadku musieliśmy podpytać trochę bardziej, ponieważ okazało się, że część klientów woli, by wpadło im to do skrzynki pocztowej i przy okazji to wyjmą. Część z nich ma korespondencję, którą woli odebrać osobiście i nie do końca ufa usługom pocztowym przy przesyłkach nierejestrowanych – zatem AWIZO itd. Ktoś inny stwierdza, że chciałby mieć u siebie kuriera. Tutaj nie znaleźliśmy rozwiązania – dlatego zaproponowaliśmy wszystkie opcje i daliśmy krótkie wyjaśnienie.
Warto też zauważyć, że każda opcja jest linkiem. To jest kolejny przypadek, kiedy chcemy uprościć ludziom życie, samo kliknięcie już generuje wstępną odpowiedź, która wygląda tak:

Taka automatyzacja pozwala nie zastanawiać się co odpisać, tylko od razu sugeruje odpowiedź dla konkretnego przypadku. W tej chwili zrealizowane jest to za pomocą magicznych linków, które wyglądają tak:
- mailto:poczta@biurodlamisia.pl?subject=Re:Papierowe%20Listy%20-%20zniszczyć&body=THX!
- Szczegóły, jak używać takich odnośników: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mailto
Co jeszcze można zrobić z misją firmy? Przykład Biura dla Misia
Misja firmy pomaga mi podejmować decyzje w codziennych operacjach. Jeśli np. widzę, że komuś nie ułatwimy życia – zastanawiam się, czy to jest nasz klient. Były firmy, z którymi przestaliśmy współpracować, ponieważ nie mogłem im dostarczyć odpowiedniej wartości. Wydaje mi się, że to jest fair.
Jeśli jednak jest to nasz klient, a nadal z jakiegoś powodu nie ułatwiamy mu życia – zastanawiam się, co robimy nie tak. Być może jest miejsce na jakąś dodatkową usługę?
Rozpropagowanie misji do poziomu kultury organizacji pomaga całemu zespołowi podejmować takie decyzje, jakie podjąłby właściciel firmy, jeśli miałby wszystkie dane (które najczęściej ma zaangażowany pracownik).
Biuro dla Misia wirtualny adres firmy w Warszawie
Jeśli prowadzisz własną firmę lub pracujesz zdalnie, doskonale wiesz, jak ważne jest sprawnie działające biuro. Wirtualne biuro to idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą cieszyć się profesjonalnym wsparciem bez konieczności posiadania fizycznej przestrzeni. Jeśli szukasz kompleksowej oferty, skorzystaj z usług Biuro Dla Misia. Nasze usługi wirtualnego biura są nie tylko niezwykle funkcjonalne, ale także elastyczne i dostosowane do Twoich potrzeb. Zapoznaj się z ofertą wirtualnego Biura dla Misia i przekonaj się, jak wiele korzyści może Ci przynieść korzystanie z naszych profesjonalnych usług. Dzięki Biuro Dla Misia zyskasz swobodę działania i skupisz się na rozwoju swojego biznesu, mając pewność, że administracyjne sprawy są w najlepszych rękach.