Sprzedaż firmy, między innymi biura wirtualnego wymaga określenia kilku zmiennych. Warto zastanowić się nad tym, co dokładnie planujemy sprzedać:
- całą firmę
- tylko jej część
Wartościowe elementy wirtualnego biura?
Przy sprzedaży całej firmy raczej mówimy o gotowej sp. z o.o., gdzie sprzedajemy udziały. Jeśli jednak prowadzimy biuro jako Działalność Gospodarczą lub z jakiegoś innego powodu nie chcemy (lub nie możemy) sprzedać całej firmy, – można pomyśleć o składowych na sprzedaż. Warto wtedy zastanowić się, które z elementów chcielibyśmy sprzedać:
- strukturę organizacyjną
- markę
- część firmy z zatrudnionymi pracownikami
- zarządzanie biurem
- umowy z klientami
- stronę internetową
- lokal, w którym jest prowadzone biuro
- systemy informatyczne
- wyposażenie biurowe
- procedury
- partnerstwa
- usługi komplementarne (biuro rachunkowe, coworking, marketing etc).
Każdy z powyższych elementów może być problemem lub wartością, tak dla nas, jak i dla nabywcy. Przed sprzedażą warto zastanowić się, których elementów firmy koniecznie chcesz/musisz się pozbyć, a które możesz/chcesz sobie zostawić.
Ile kosztuje biuro wirtualne?
Jak wycenić wartość wirtualnego biura? Każdy z opisanych w poprzednim paragrafie elementów może podnosić lub obniżać wartość transakcji.
Najchętniej są kupowane są dobrze zorganizowane podmioty przynoszący stale rosnący dochód. W takich przypadkach można wyliczać wartość biura metodą DCF. Wycenę można uzupełnić o metodę majątkową, w przypadku, kiedy sprzedajemy biuro wraz z nieruchomością.
Dobrym elementem negocjacji ceny może być sposób płatności.
Warunki płatności
Przy sprzedaży firmy jedną z kluczowych wartości dla kupującego mają zysk wirtualnego biura oraz jego obrót (często jest to skorelowane z ilością klientów). Standardowe są trzy modele sprzedaży:
Płatność w całości
W takim przypadku najczęściej zyskuje się najmniej, ponieważ pozbywamy się „problemu” i przenosimy całe ryzyko na kupującego. Szczególnie przydatne jeśli potrzebujemy pieniędzy na nowy projekt lub chcemy po prostu jak najszybciej pozbyć się biznesu.
Płatność w transzach
Takie rozwiązanie jest bardziej opłacalne od pierwszego. Kolejne transze zazwyczaj są uzależnione od utrzymania klienta, pracownika itd. W tym przypadku nie przerzucamy całego ryzyka na kupującego. W takim przypadku zazwyczaj możemy oczekiwać wyższej wyceny. Ten sposób jest szczególnie przydatny, gdy nie potrzebujemy natychmiast gotówki i sprzedajemy dobrze prosperujący biznes.
Udział w przyszłych zyskach
Ten przypadek może być najbardziej opłacalnym, ale niestety jest też najbardziej ryzykownym. Co jeśli zysków nie będzie? W takim przypadku bierzemy to ryzyko na siebie. Najbardziej się opłaca taki model, kiedy dobrze nam idzie pozyskiwanie klientów (i nadal chętnie byśmy to robili), ale niestety leżymy w operacyjnej obsłudze biura, lub zabrakło nam płynności, ale ufamy, że ten biznes za chwilę stanie na nogi.
Chcę sprzedać moje wirtualne biuro
Jeśli chcesz sprzedać swoje wirtualne biuro, – skontaktuj się z nami. Bezpłatnie i z zachowaniem zasad poufności dokonamy wstępnego oszacowania Twojego biura wirtualnego.