sprzedaj firmę

Jak sprzedać biuro wirtualne?

Poradnik

Sprzedaż firmy, między innymi biura wirtualnego wymaga określenia kilku zmiennych. Warto zastanowić się nad tym, co dokładnie planujemy sprzedać:

  • całą firmę
  • tylko jej część

Wartościowe elementy wirtualnego biura?

Przy sprzedaży całej firmy raczej mówimy o gotowej sp. z o.o., gdzie sprzedajemy udziały. Jeśli jednak prowadzimy biuro jako Działalność Gospodarczą lub z jakiegoś innego powodu nie chcemy (lub nie możemy) sprzedać całej firmy, – można pomyśleć o składowych na sprzedaż. Warto wtedy zastanowić się, które z elementów chcielibyśmy sprzedać:

  • strukturę organizacyjną
  • markę
  • część firmy z zatrudnionymi pracownikami
  • zarządzanie biurem
  • umowy z klientami
  • stronę internetową
  • lokal, w którym jest prowadzone biuro
  • systemy informatyczne
  • wyposażenie biurowe
  • procedury
  • partnerstwa
  • usługi komplementarne (biuro rachunkowe, coworking, marketing etc).

Każdy z powyższych elementów może być problemem lub wartością, tak dla nas, jak i dla nabywcy. Przed sprzedażą warto zastanowić się, których elementów firmy koniecznie chcesz/musisz się pozbyć, a które możesz/chcesz sobie zostawić.

Ile kosztuje biuro wirtualne?

Jak wycenić wartość wirtualnego biura? Każdy z opisanych w poprzednim paragrafie elementów może podnosić lub obniżać wartość transakcji.

Najchętniej są kupowane są dobrze zorganizowane podmioty przynoszący stale rosnący dochód. W takich przypadkach można wyliczać wartość biura metodą DCF. Wycenę można uzupełnić o metodę majątkową, w przypadku, kiedy sprzedajemy biuro wraz z nieruchomością.

Dobrym elementem negocjacji ceny może być sposób płatności.

Warunki płatności

Przy sprzedaży firmy jedną z kluczowych wartości dla kupującego mają zysk wirtualnego biura oraz jego obrót (często jest to skorelowane z ilością klientów). Standardowe są trzy modele sprzedaży:

Płatność w całości

W takim przypadku najczęściej zyskuje się najmniej, ponieważ pozbywamy się „problemu” i przenosimy całe ryzyko na kupującego. Szczególnie przydatne jeśli potrzebujemy pieniędzy na nowy projekt lub chcemy po prostu jak najszybciej pozbyć się biznesu.

Płatność w transzach

Takie rozwiązanie jest bardziej opłacalne od pierwszego. Kolejne transze zazwyczaj są uzależnione od utrzymania klienta, pracownika itd. W tym przypadku nie przerzucamy całego ryzyka na kupującego. W takim przypadku zazwyczaj możemy oczekiwać wyższej wyceny. Ten sposób jest szczególnie przydatny, gdy nie potrzebujemy natychmiast gotówki i sprzedajemy dobrze prosperujący biznes.

Udział w przyszłych zyskach

Ten przypadek może być najbardziej opłacalnym, ale niestety jest też najbardziej ryzykownym. Co jeśli zysków nie będzie? W takim przypadku bierzemy to ryzyko na siebie. Najbardziej się opłaca taki model, kiedy dobrze nam idzie pozyskiwanie klientów (i nadal chętnie byśmy to robili), ale niestety leżymy w operacyjnej obsłudze biura, lub zabrakło nam płynności, ale ufamy, że ten biznes za chwilę stanie na nogi.

Chcę sprzedać moje wirtualne biuro

Jeśli chcesz sprzedać swoje wirtualne biuro, – skontaktuj się z nami. Bezpłatnie i z zachowaniem zasad poufności dokonamy wstępnego oszacowania Twojego biura wirtualnego.