10 błędów w Twoim biznesie

Poradnik

Prowadzenie firmy to fascynujące, ale czasem też trudne zadanie. Szczególnie, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z biznesem – warto zwrócić uwagę na kilka błędów. Niektóre z nich mogą pozbawić Cię wszystkiego. Zwróć uwagę na następne 10 obszarów, a unikniesz większości błędów popełnianych przez Januszy biznesu.

Brak Planowania

1. Nie badasz: możesz myśleć, że Twoje rozwiązanie jest „najlepsze” co klienta może spotkać… ale czy tak też myślą Twoi potencjalni klienci? Musisz to wiedzieć na pewno! Zanim zaczniesz dopracowywać swój pomysł – spróbuj go sprzedać. Jeśli znajdą się chętni by kupić – wyjaśnij im, że trzeba będzie chwilę poczekać, aż dopracujesz… jednak jeśli chętnych nie będzie – oszczędzisz dużo czasu spędzonego na dopracowaniu trudnego w sprzedaży pomysłu.

2. Luki w biznesplanie: nie tylko duże firmy i start-upy, a także małe firmy i freelancerzy potrzebują planu działania. Plan nie musi być rozbudowany (podobno najlepsze mieszczą się na serwetce), ale musi być spójny. Kluczowym w takim planie jest odpowiedź na pierwsze pytanie Arka Zimmermana, czyli: „Gdzie jest kasa?”. Za co i kiedy klienci mają Ci płacić. Nie uwierzysz, jak wiele początkujących biznesów nie ma tego sprecyzowanego. Jeśli Ty nie wiesz, kiedy klient ma płacić, to skąd klient ma o tym wiedzieć? Bardzo fajnym narzędziem do tworzenie modelu biznesowego jest Business Model Canvas. Mając opanowany model biznesowy – warto przejść do planowania biznesu, krok po kroku. Firma powinna mieć cele, założenia i mapę drogową, która nas poprowadzi. Planowanie to pierwszy krok do sukcesu.

Marketing

3. Brak marketingu produktu: zapewne masz najlepszy produkt lub usługę na świecie… tylko nikt o tym nie wie… kasy z tego nie będzie! Zawsze przeznaczaj część całkowitego budżetu na marketing online i offline.

4. Oszczędzanie na rozwoju strony internetowej: w dzisiejszym klimacie, jeśli nie masz strony internetowej, równie dobrze możesz nie mieć firmy. Większość klientów będzie chciało sprawdzić Twoją firmę online. Upewnij się, że Twoja strona spełnia chociażby funkcję schludnej wizytówki: jest tam numer telefonu, adres e-mail lub formularz kontaktowy. A może pójdziesz krok dalej i dodasz ważne informacje o firmie (tylko błagam, nie pisz nudnej historii o tym, jak powstaliście w 1993 roku i od tej pory macie stabilny wzrost przy zapewnieniu najwyższej jakości produktów dla Waszych klientów)… materiały marketingowe: oficjalne dokumenty, poradniki (a może blog, jak u nas?). Nie zapomnij o linkach do Twoich sieci społecznościowych (tak je też warto mieć!).

5. Skupiasz się wyłącznie na sprzedaży: sprzedaż jest mega ważna! Pamiętaj tylko, że po sprzedaży trzeba dostarczyć klientowi usługę/produkt (spotkałeś się już z „klęską urodzaju”?). Budując biznes, upewnij się, że masz:
– produkty wysokiej (albo przynajmniej przewidywalnej) jakości,
– zespół które je dostarczy/wdroży
– obsługę klienta
– i kluczowe – pamiętaj, by brać zapłatę za swoje usługi – czasem mi się zdarza upominać się o fakturę do młodych firm, by móc im zapłacić. Sprzedaż jest ważna, ale pamiętaj, że biznes – to całość.

Podejście do klienta

6. Zaniżasz ceny: jesteś nowy w tej dziedzinie, więc chcesz zdobyć klienta. Jak to zrobić? Być najtańszym? Po chwili się zorientujesz, że tracisz pieniądze lub nie zarabiasz wystarczająco dużo, aby pokryć wydatki w dłuższej perspektywie. To że konkurencja ma wyższe ceny, nie bierze się znikąd. A nawet jeśli… dlaczego na rozpoczęcie biznesu nie zarabiać dzięki temu trochę więcej? Popytaj, postaraj się określić wartość Twojego produktu dla Twoich klientów. Czy przy wyliczaniu ceny był brany pod uwagę koszt Twojego czasu? Twoja firma jest cenna: nie oddawaj jej za bezcen!

7. Słaba obsługa klienta: reputacja jest ważna! Szczególnie w dobie mediów społecznościowych. Dzięki mediom społecznościowym ludzie mają więcej możliwości na pozbycie się frustracji! Nie bądź tym, na kim się wyżyją. Wymazać złą opinię z Internetu jest znacznie trudniej niż pozyskać dobrą (a to też nie byle wyczyn). Traktuj swoich obecnych i potencjalnych klientów z szacunkiem – to są Twoi partnerzy w biznesie. Opinia klientów może dużo pomóc lub zaszkodzić Twojej reputacji.

8. Brak dywersyfikacji (trudne słowo :D) bazy klientów: Zakładasz firmę, ponieważ istnieje potrzeba wśród Twoich znajomych… i o zgrozo! Odnosisz natychmiastowy sukces! Jest pięknie! To jest ten moment, kiedy warto zbadać „głębokość” Twojego rynku… i jeśli nie jest zbyt głęboki – natychmiast udać się na poszukiwanie kolejnego, albo nowego produktu dla tej samej grupy odbiorców. Co zrobisz, gdy Twoi klienci (których tak starannie pozyskiwałeś) nie będą już potrzebować Twoich usług?

Finanse

9. Nieprzemyślane wydatki: tu mówię tak o rozrzutności jak i skąpstwie. Pakujesz pieniądze we wszystko co widzisz, bo chcesz mieć najlepsze – kasa może się skończyć, zanim biznes się zacznie. Z drugiej strony… jeśli zbyt długo obracasz w palcach każdy grosz… może się okazać, że biznes nie ma przestrzeni, by ruszyć. I tu dochodzimy do najtrudniejszego… trzeba być gdzieś po środku – wydawać tylko na rzeczy potrzebne w tej chwili, a ekstrawagancję zostawić na później. Z drugiej strony nie odkładać inwestycji w nieskończoność.

10. Brak zaangażowania: jesteś MIŚem – właścicielem małej lub średniej firmy. Musisz być zmotywowany i chętny do poświęceń dla swojej firmy. Musisz uczyć się nowych umiejętności i dostosowywać się do zmian rynkowych. Biznes zawsze musi być w czołówce Twojej listy obowiązków. Utrzymanie takiej koncentracji i zaangażowania może być bardzo trudne. Szczególnie, jeśli model biznesowy zakłada „zarabianie w przyszłości”. Upewnij się, że biznes przynosi Ci nie tylko satysfakcję, ale też pieniądze. Zrób to zanim zgaśnie Twój zapał.

Uczenie się na podstawie tych, typowych, błędów biznesowych jest pierwszym krokiem do stworzenia udanego, trwałego biznesu. Powodzenia!